HALF CANVAS, FULL CANVAS, FUSED – CZYLI O KONSTRUKCJI MARYNARKI

Jak wygląda marynarka każdy wie, jednak to co tak naprawdę jest w niej najważniejsze już nie. Oczywiście, podstawowym elementem jest materiał i fason, ale równie ważna jest konstrukcja. To właśnie ona w głównej mierze decyduje o tym jak marynarka się układa.

Konstrukcja marynarki to nic innego jak szkielet jej przedniej części, na który nakładany jest materiał właściwy ( najczęściej wełna ), ewentualna podszewka oraz wkłady piersiowe. Ma za zadanie wzmocnić całość do tego stopnia, aby marynarka nie była zbyt wiotka ani zbyt sztywna. Poprawia również układanie się marynarki na sylwetce oraz wpływa na kształt niektórych jej części. Konstrukcja nie jest elementem koniecznym. Na ryku można znaleźć również marynarki bez konstrukcji. Będą bardzo lekkie, przewiewne ale zarazem bardziej podatne na zagniecenia. Przy marynarce bez konstrukcji ciężko również będzie zachować wszystkie linie ze względu na obecność tylko materiału właściwego. W tego rodzaju szyciu wzmocnione będą tylko dziurki guzikowe.

Wróćmy jednak do marynarek z konstrukcją. W klasycznym krawiectwie zarówno miarowym jak i coraz częściej RTW ( co oznacza ten skrót przeczytasz tutaj ) wyróżniamy trzy rodzaje szycia.  Fused, Half Canvas oraz Full Canvas. Jak się możemy domyślić z j. ang. Fused – połączony, sklejony; Canvas – płócienny, brezentowy. Pierwsza opcja jest najbardziej popularna we wszystkich sieciówkach jak i mniejszych pracowniach krawieckich, dlatego nią się najpierw zajmiemy.

Na potrzeby tego wpisu wprowadzę również kilka pojęć. Materiał właściwy, czyli zewnętrzna część marynarki. To ten materiał jest zawsze widoczny i to jego kolor decyduje o kolorze marynarki. Wkłady piersiowe – są elementem, który ma za zadanie nadać kształt marynarki na wysokości klatki piersiowej. Ostatnia rzecz to wspomniane wyżej różne rodzaje konstrukcji.

full canvas

źródło zdjęcia – https://suitablee.com

FUSED JACKED

Jak wspomniałem wcześniej, jest to najbardziej popularny rodzaj konstrukcji. Ta popularność ma swoje odwzorowanie w cenie, która jest bardzo niska i pozwala przez to obniżyć cenę gotowego produktu. W tej metodzie do stworzenia konstrukcji marynarki na całej jej przedniej powierzchni wykorzystuje się materiał termoplastyczny. Najczęściej jest to fizelina. Za pomocą specjalnej prasy zgrzewa się z nią materiał zewnętrzny oraz wkłady piersiowe tworząc trwałe połączenie, które posiada niestety swoje minusy. Flizelina nie dostosowuje się tak dobrze do sylwetki jak płótno. Trudniej jest też osiągnąć pożądane w krawiectwie miarowym rolowanie klap, będące też oznaką wysokiej jakości produktu. Do tego dochodzi komfort termiczny. Jak można się domyślać klej nie przepuszcza tyle samo powietrza, co płótno czy inny materiał o otwartym splocie.

HALF CANVAS

Jest idealnym rozwiązaniem dla osób chcących spróbować klasycznego krawiectwa, jednak nie mających wystarczających funduszy na opcję full canvas. Metoda half canvas do stworzenia konstrukcji wykorzystuje również fizeline, jednak w dużo mniejszym stopniu i w miejscach, które nie są tak bardzo newralgiczne jak klatka piersiowa, okolica ramion i klap. W tych miejscach za bazę robi płótno, najczęściej wykonane z włosia końskiego z dodatkiem bawełny lub czasem lnu. Takie rozwiązanie pozwala uzyskać ładne rolowanie klap oraz lepsze dopasowanie do sylwetki. W tej konstrukcji płótno sięga do około połowy długości marynarki kończąc się około 1-2cm za górnym guzikiem marynarki jednorzędowej. Jest to opcja droższa, ale pozwala na dużo lepsze dopasowanie. Sprawia też wrażenie solidniejszego ze względu na strukturę materiału konstrukcji. Ma jedną wadę. Również w tej opcji jest wspomniany wyżej klej, który z czasem może ale nie musi tworzyć mało estetyczne wybrzuszenia. Osobiście jeszcze się nie spotkałem, ale słyszałem, że coś takiego ma prawo występować. Częściej będzie to widoczne w samej fizelinie niż połączeniu jej z płótnem. Jeżeli już wystąpi to będzie spowodowane częstym praniem chemicznym marynarki oraz jej późniejszym prasowaniem. Z tej metody szycia korzystają jednak nawet renomowane pracownie krawieckie oraz znana i lubiana marka Suit Supply. Dlatego wspominany wyżej problemy z klejem wrzucam między mity.

FULL CANVAS

Najdroższa, najbardziej klasyczna i zarazem najbardziej ceniona opcja szycia nosi nazwę full canvas. To właśnie tą metodą szyją najbardziej prestiżowe i znane pracownie krawieckie. Nie znajdziecie tutaj żadnego kleju a jeżeli już to tylko w newralgicznych punktach marynarki (patki, dziurki guzikowe). Szycie metodą full canvas wymaga od krawca dużego doświadczenia i czasu co przekłada się na późniejszą cenę. Zrezygnowano w niej z wklejanych wkładów, które zastąpiono płótnem na całej jej przedniej długości. Tak szyta marynarka zawsze będzie nieco cięższa od swoich poprzedników, jednak co za tym idzie najlepiej dopasowuje się do sylwetki noszącego. Tak jak w przypadku wcześniejszych opcji, materiał bazowy był zgrzewany z materiałem zewnętrznym tak w tej metodzie jest on zszywany. Dzięki temu łatwo można rozpoznać szycie full canvas. Wystarczy chwycić zewnętrzy materiał marynarki oraz wewnętrzną stronę i odsunąć je od siebie. W poprzednich metodach byłoby to niemożliwe ze względu na klej. Samych płócien stosowanych do bazy marynarki może być sporo i w dużej mierze o wykorzystaniu danego modelu decyduje materiał główny. Im będzie bardziej delikatny i cieńszy tym płótno powinno być nieco grubsze aby marynarka nie falowała i nie była zbyt wiotka. Jeżeli materiał zewnętrzny będzie grubszy płótno powinno być cieńsze. Dobry krawiec dobierze wypełnienie tak, aby bardzo dobrze odwzorowywało nasze auty. Dzięki całkowitemu zrezygnowaniu z klejonki to właśnie tutaj uzyskuje się najbardziej pożądane elementy marynarki takie jak rolowane klapy, lekko wyściełane ramiona oraz dynamicznie wcięcie w talii. Płótno używane do produkcji marynarki formowanie kształtu zaczyna już w momencie prasowania przez krawca jeszcze przed jego wszyciem, dlatego większość przymiarek miarowych wykonuje się jeszcze z lekko przyfastrygowaną bazą. Na tym etapie możliwe są jeszcze przeróbki i dostosowywanie kształtu.

 

Każda z powyższych opcji ma swoje zalety i wady. Nikt nie mówi, że marynarki klejone są złe i na każdym źle wyglądają. Mam osobiście dwie marynarki szyte metodą fused, które wyglądają lepiej jak nie jedna half canvas. Są przy tym bardzo wygodne. Co za tym idzie, sama konstrukcja to tylko połowa sukcesu. Ważne jest również jej wykonanie i zaprojektowanie.

źródło zdjęcia w nagłówku – https://www.permanentstyle.com

Dodaj komentarz

10 komentarzy do "HALF CANVAS, FULL CANVAS, FUSED – CZYLI O KONSTRUKCJI MARYNARKI"

avatar
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Tomasz Woźniak
Gość

Właśnie takiego wpisu szukałem! Dzięki wielkie! Wezmę sobie wszystkie informacje pod uwagę 🙂

Piotrek
Gość

Rewelacyjny wpis !!! Planuję właśnie uszyć garnitur na ślub i wezmę pod uwagę metodę half canvas. Możesz polecić jakąś firmę ?

Michał G
Gość

Bardzo dobry, czytelny i ciekawy wpis. Na pewno skorzystam w przyszłości ! Mam tylko pytanie. Czy w marynarkach bez konstrukcji nie występuje w ogóle wypełnienie ramion ?

Michalina
Gość
Zamiennie korzystasz z terminów „klejonka” i „flizelina”, a wkład nieklejony nazywasz płótnem. Trochę prawdy w tym jest, ale nie do końca. Wkłady klejowe, popularne klejonki, to mogą być włókniny różnego rodzaju oraz dzianiny albo tkaniny. Można dostać wkład płócienny z klejem, czyli teoretycznie mówiąc „marynarka z wkładem z płótna” możemy opisać marynarkę z wkładem klejowym z płótna. Taki wkład może przepuszczać powietrze, bo klej nie jest rozłożony jak w taśmie klejącej – jest nałożony punktowo lub w pasach. Największy minus wkładu klejowego w marynarkach to było jednakowe usztywnienie na całej długości przodu uzyskując tę samą sztywność. Niedawno jednak wymyślono, że… Czytaj więcej »